Most Tumski Wrocław
Most Tumski we Wrocławiu, znany również jako Most Katedralny, Most Zakochanych lub Most Miłości, jest stalową konstrukcją z 1889 roku. Został zbudowany nad północną odnogą Odry, łącząc Ostrów Tumski z Wyspą Piasek, na miejscu wcześniejszego, drewnianego mostu. Pierwotnie nosił nazwę Dombrücke i pełnił funkcję graniczną między jurysdykcją miejską a kościelną.
Obecna konstrukcja, o długości 52,19 m i szerokości 6,84 m, została wykonana w technologii kratownicowej systemu Gerbera. Elementy mostu produkowano w Hucie Piła koło Gliwic i transportowano barkami do Wrocławia. Most został zmontowany przez zakłady G. Ruffera i ozdobiony przez metaloplastyczny zakład Gustawa Trelenberga. Budowla została wzorowana na projekcie z konkursu na most w Mannheim, dostosowanym do lokalnych warunków.
W 1945 roku most przeszedł gruntowny remont po zniszczeniach wojennych, jednak pozostały ślady ostrzału. Ostatnia renowacja miała miejsce w 1992 roku, kiedy to wymieniono pokład i przeprowadzono prace konserwacyjne. Most został wpisany do rejestru zabytków w 1976 roku.
Na moście znajdują się neogotyckie figury św. Jadwigi i św. Jana Chrzciciela, a także zabytkowe lampy gazowe. Szerokość jezdni wynosi 4,50 m, a chodniki mają po 1,17 m. Ze względu na swój zabytkowy charakter, most jest zamknięty dla ruchu samochodowego i ma ograniczenie nośności do 10 ton. W lipcu 2019 roku most został zamknięty na czas remontu generalnego, który zakończył się w lutym 2020 roku. W ramach prac oczyszczono podpory, zmodernizowano jezdnię i nową powłokę stalowej konstrukcji, a także usunięto 17 ton kłódek miłości.